‘Super leuk al die reacties op de Tour du ALS-auto, daar doen we het voor’

16-08-2021 | 10:28

Matthijs de Grood (42) werkt inmiddels alweer 23 jaar voor Lemontree - Masters in ICT, dé ICT-partner van Stichting ALS Nederland. Maar naast dat Matthijs Stichting ALS als klant heeft, zet hij zich ook in als vrijwilliger voor Tour du ALS. Na een warm onthaal binnen de ALS-familie, blijft hij zich ook de komende jaren inzetten voor de stichting. Om daarbij zoveel mogelijk geld op te halen, rijdt Matthijs sinds enkele weken rond in een auto die volledig gewrapt is in Tour du ALS-thema. Toeteren (en doneren) maar!

  

Lemontree
Lemontree is sinds 2015 de ICT-partner van Stichting ALS. "Als Service Manager kreeg ik de stichting als klant erbij. Wij leveren de IT-middelen zodat de medewerkers hun werk kunnen blijven doen”, vertelt Matthijs. “Dit doen wij natuurlijk tegen minimale kosten en waar mogelijk dragen we ook bij aan de verschillende acties.”

Het ICT-bedrijf draagt goede doelen een warm hart toe. "Zo hebben we voor organisaties met een ANBI of SBBI status speciale ICT-oplossingen ontwikkeld die tegemoet komen aan de wensen en eisen van charity instellingen. Zo proberen we op verschillende manieren bij te dragen. Uiteraard hanteren we bij deze instellingen, net zoals bij Stichting ALS, aangepaste tarieven”, legt hij uit.

 

Vrijwilliger
Als Service Manager onderhoudt Matthijs goede contacten met de stichting en is daardoor steeds meer betrokken geraakt. "Ik hoorde veel mooie en enthousiaste verhalen over Tour du ALS. Directeur Gorrit Jan heeft mij in 2019 gevraagd om mee te gaan als vrijwilliger, omdat ik het volgens hem écht een keer meegemaakt moest hebben. Lemontree heeft mij toen beschikbaar gesteld”, zegt Matthijs. “Wat ik die eerste keer in Frankrijk heb meegemaakt was zo mooi, dat ik geen moment heb getwijfeld om vaste vrijwilliger te worden.”

Vooral het familiegevoel en de deelname van patiënten maakten veel indruk op Matthijs. "Daarom wil ik me blijven inzetten in de strijd tegen deze verschrikkelijke ziekte. Des te mooier is het dat Lemontree mij alle ruimte geeft en mij daar volledig in ondersteunt.”

 

Bewondering
Als vrijwilliger heeft Matthijs met eigen ogen gezien wat ALS met mensen doet. "Met je volle bewustzijn niets meer kunnen, is echt verschrikkelijk. De verhalen van de patiënten zijn hartverscheurend en ik hoop dat we deze ziekte heel snel de wereld uit kunnen trappen." Hij bewondert ALS-patiënten ontzettend. "Hoe knap is het dat zij zo strijdig zijn en zelf de Mont Ventoux nog willen beklimmen? Dat moeten we toch ondersteunen met z'n allen?"

Dit jaar staat ook Matthijs weer aan de voet van de Kale Berg. Hij zet zich in voor de pendeldienst, onder leiding van zijn maatje Harry van Dijk. "Samen met andere chauffeurs zorgen wij voor het vervoer van patiënten naar de top van de berg. Ook brengen wij de deelnemers weer terug naar beneden. Het is ontzettend mooi om dit te mogen doen." Op deze manier kan hij iets betekenen voor de patiënten en hun families. "De dankbaarheid is voelbaar en het is fantastisch om een lach op het gezicht van iedereen te zien."

 

Tour du ALS-auto

Om zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting ALS ontstond een paar weken geleden een ludiek plan. "Ik opperde bij onze marketing-afdeling hoe gaaf het zou zijn om een auto te wrappen om aandacht te vragen voor ALS." Die wens werd snel werkelijkheid. "Ik rijd er heel trots mee rond. Binnen anderhalve week hebben we al bijna 3000 euro aan donaties opgehaald." De auto doet dus zijn werk én trekt veel bekijks. "Veel mensen vragen waarom de auto deze wrap heeft. Als ik dan mijn verhaal vertel, reageren ze super enthousiast.” Een hoop positieve reacties dus, ook van Stichting Ambulance Wens. “Ik kwam onlangs een van hun ambulances tegen. Toen ze de auto zagen, seinden ze met de lichten en werd er gezwaaid. Super leuk al die reacties, daar doen we het voor."

Verhaal delen
Wie op 11 september de Mont Ventoux gaat beklimmen, komt waarschijnlijk Matthijs en zijn auto tegen. "We gaan de auto inzetten voor evenementen gericht op ALS of Tour du ALS. Op 11 september en de dagen daarvoor ben ik natuurlijk ook met de auto aanwezig in en om Malaucène."

Matthijs en zijn Tour du ALS-auto zijn hét bewijs dat een unieke actie een enorme hoeveelheid aandacht (én donaties) kan opleveren. Daarbij tipt hij ook om vooral je deelname te blijven delen. "Ik merk dat veel van onze klanten goede doelen omarmen en graag willen helpen. Daarom vertel ik mijn verhaal vooral verder."

 

Doneer jij ook aan de actie van Matthijs?

Dat kan hier!