Interview Lemontree - “Every Step Brings Us Closer” 

17-03-2022 | 07:27

Al zes jaar verzorgt Lemontree de ICT voor Stichting ALS Nederland. Met het ontwikkelen en beheren van digitale systemen en netwerken zorgt Lemontree ervoor dat de medewerkers van Stichting ALS Nederland hun werk kunnen doen en helpen ze met veel passie en commitment om het ultieme doel te bereiken: een oplossing vinden voor de dodelijke spierziekte ALS. Voor Lemontree is de stichting veel meer dan ‘zomaar een klant’ – Lemontree rijdt zelfs in een Tour du ALS-auto rondt om aandacht te vragen voor de strijd tegen ALS. 

Aangezien dit jaar de tiende editie van Tour du ALS plaatsvindt, wilden de medewerkers van Lemontree wat extra’s doen. Niet alleen ondersteuning bieden van achter een computer, maar ook daadwerkelijk mee de Mont Ventoux op: Team Lemontree is een feit!  

Bijzondere samenwerking 
Team Lemontree is bijzonder team, bestaande uit collega’s, relaties, leveranciers, vrienden en familieleden van werknemers. Samen beklimmen ze op 9 juni de Mont Ventoux tijdens de 10e editie van Tour du ALS.  

Lemontree heeft een warme band met Stichting ALS Nederland. “We organiseren met grote regelmaat een updatesessie op het kantoor van Lemontree, waarbij Gorrit-Jan Blonk (directeur Stichting ALS Nederland) aan alle Lemontree-ers uitleg geeft over wat de ziekte inhoudt en hoe het ziektebeeld verloopt. Maar ook hoe het gaat met onderzoek en hoe vele mensen zich inzetten om de ziekte een gezicht te geven en om zo de maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. Dit alles met het doel om de oplossing voor deze vreselijke ziekte dichterbij te brengen.”  

Die presentaties maken altijd een enorme indruk op de medewerkers van Lemontree. Dat heeft ertoe geleid dat Lemontree al jaren meedoet aan belangrijke acties en evenementen, waarmee geld wordt opgehaald voor onderzoek.  

Nieuwe impuls 
In 2019 kreeg hun betrokkenheid een nieuwe impuls met de inzet van Matthijs de Grood als vrijwilliger bij Tour du ALS. Matthijs is als Service Manager bij Lemontree nauw betrokken bij Stichting ALS Nederland en is op uitnodiging van Gorrit-Jan Blonk meegegaan om verschillende facilitaire zaken te ondersteunen op en rond de Mont Ventoux.  

“Matthijs rijdt bijvoorbeeld mensen aan en af met de pendelbus. Verder deelt hij vanuit Frankrijk de mooie en intens verdrietige verhalen die hij meemaakt als vrijwilliger. Daardoor voelt het voor de mensen binnen Lemontree ook alsof ze er zelf bij waren.”  

Matthijs zet zich inmiddels jaarlijks namens Lemontree in voor Tour du ALS. En omdat het dit jaar een jubileumeditie is, heeft hij een hoger doel gesteld: met een eigen Team Lemontree, bestaande uit Lemontree’ers en betrokken relaties gezamenlijk de Mont Ventoux beklimmen. Uiteraard met als doel zoveel mogelijk geld in te zamelen voor onderzoek naar de oplossing voor deze vreselijke ziekte. 

Every Step Brings Us Closer 
Dat initiatief is door iedereen binnen Lemontree met groot enthousiasme ontvangen. “We kunnen met trots zeggen dat Lemontree met een team van 14 deelnemers de uitdaging aangaat. Het team bestaat uit 7 Lemontree-ers en 3 relaties, echtgenotes van Lemontree-ers en vrienden. Daarnaast gaat Peter Vos, onze CMO, verslag doen van de deelname van Team Lemontree tijdens Tour du ALS. Zo kunnen al onze relaties meeleven en de prestatie van het team volgen.”  

Teamlid Willem heeft vorig jaar zijn zwager Peter van der Pluijm verloren aan ALS. Willem gaat samen met zijn twee zoons hardlopend de Kale Berg op. Op de top worden ze opgewacht door Mieke, Milou en Laura, de vrouw en dochters van Peter. Het verlies dat Willem heeft meegemaakt, zorgt voor extra verbondenheid binnen Team Lemontree: “Ons motto is “Every Step Brings Us Closer”. Dichter bij een oplossing, maar ook dichter tot elkaar als eensgezinde vrienden en collega’s.”  

Armbandjes 
Naast deelname aan Tour du ALS zetten alle medewerkers van Lemontree zich actief in om bij personeel, familie, leveranciers en klanten geld op te halen voor ALS. Zo hebben ze bijvoorbeeld een eigen landingspagina gemaakt over Team Lemontree.  

“We schrijven verschillende artikelen waarom en voor wie we meedoen en we delen veel op onze social media kanalen. We ondersteunen verschillende acties met posters en we hebben een pagina gemaakt waarop speciale armbandjes besteld kunnen worden. Deze worden gemaakt door de kinderen van teamlid Marinus. Ook hun klasgenootjes en vriendjes helpen mee. Tot slot hebben we ook veel contact met leveranciers om ervoor te zorgen dat ook zij ons team steunen.”  

Emotionele rollercoaster 

Hun deelname aan Tour du ALS maakt de werknemers van Lemontree betrokken en trots: “We merken dat deelname een positieve bijdrage levert bij onze medewerkers. Sowieso zijn zij altijd graag betrokken bij Stichting ALS Nederland.”  

De beklimming op 9 juni wordt een emotionele rollercoaster verwachten de teamleden: “Het is een zware inspanning: je hebt de reis erheen, dan de klim zelf en alle emoties die hierbij zullen komen.” Hun voorbereiding is gelukkig goed op orde. Niet alleen fysiek, maar ook alle randzaken worden goed voorbereid. Er wordt veel getraind, maar er zijn bijvoorbeeld ook online calls en er is veel contact over fondsenwerving. Dat is dan ook wat ze toekomstige deelnemers willen meegeven: “Begin op tijd, denk na over fondsenwerving en train hard!”  

Steun Team Lemontree in hun strijd tegen ALS!