Tips & Tricks

Het doel van Tour du ALS is om zoveel mogelijk geld op te halen. Maar fondsenwerving is niet iedereens tweede natuur. Zelfs de meest doorgewinterde fondsenwervers lopen wel eens vast. Dus wij helpen je een handje.

Zo haal je geld op voor de strijd tegen ALS

Hieronder vind je een paar handige fondsenwervende tips:

  • Personaliseer jouw actiepagina en vertel waarom je meedoet aan Tour du ALS

  • Begin dichtbij: vraag een donatie aan twee vrienden en drie familieleden, daarna heb je de smaak te pakken

  • Op jouw pagina zie je een Tikkie logo: deel deze via Whatsapp en men kan meteen doneren

  • Maak een persoonlijke video om mensen te overtuigen om te doneren

  • Zet al je social media platformen in en deel jou verhaal op Facebook en LinkedIn

  • Vraag lokale ondernemers om jou te sponsoren! Hoe je dit kunt doen lees je hieronder

  • Organiseer een sponsoractie in eigen buurt om geld op te halen. Hieronder vind je een stappenplan
  • Deel je voortgang en mooie donaties op social media: dit zorgt vaak weer voor nieuwe donaties!

  • Spoor ook jouw donateurs aan om hun donatie te delen

  • Bedank jouw donateurs persoonlijk en houd hen op de hoogte van jouw inzet

  • Maak gebruik van onze promotiematerialen, door deze online te delen of te printen 

Bekijk de promotiematerialen!

Benader lokale ondernemers als sponsor

Benader lokale bedrijven en vraag hen jouw deelname aan Tour du ALS te sponsoren. Dat kan natuurlijk beloond worden met de opdruk van hun logo op jouw Tour du ALS-tenue. Hoe je dit doet? Organiseer bijvoorbeeld in het voorjaar een Tour du ALS-netwerklunch voor lokale ondernemers en enthousiasmeer hen tot steun. Je kunt natuurlijk ook in de buurt gaan flyeren of een belactie starten. Denk hierbij aan het benaderen van sportscholen, fietswinkels en supermarkten.   

Organiseer een sponsordiner of benefiet

Overal in het land worden door Tour du ALS-deelnemers, vrijwilligers en andere betrokkenen bijzondere acties georganiseerd om geld op te halen voor de strijd tegen ALS: van gesponsorde etentjes, netwerkborrels en buurtbarbecues tot de verkoop van koekjes en zelfgemaakte armbandjes door kinderen aan de deur. Het is niet alleen leuk, het levert ook nog eens extra geld op voor het goede doel! Weet je niet goed waar te beginnen, we geven je een paar tips:

1. Bedenk voor welke groep mensen je graag iets organiseert, bijvoorbeeld jouw familie, collega's, buren of vrienden. Of wellicht wil je het groter aanpakken en een event organiseren waar ook onbekenden voor worden uitgenodigd;

2. Mogelijk dat er al leuke activiteiten plaatsvinden, bijvoorbeeld een netwerkevent van jouw werkgever of een groot familiefeest, waarbij je kunt aansluiten met ruimte voor de promotie van jouw deelname aan Tour du ALS - je kunt een praatje houden, collectebussen plaatsen of een puquiz of bingo voor het goede doel organiseren;

3. Zoek een leuke locatie, denk daarbij vooral niet te ingewikkeld: activiteiten voor collega's kunnen mogelijk op kantoor plaatsvinden of in een leuk restaurantje in de buurt. Vraag uiteraard aan de eigenaar of het mogelijk is de locatie te sponsoren voor het goede doel. Het buurtfeest kan in eigen straat worden georganiseerd;

4. Prik een datum, maak een gastenlijst en een mooie uitnodiging;

5. Verstuur de uitnodiging naar jouw contacten. Als het een openbaar evenement is, promoot jouw event dan ook op sociale media en denk dan ook aan de plaatselijke krant met de vraag of zij aandacht kunnen besteden aan jouw event voor het goede doel;

6. Start de voorbereidingen van het event, bestel Tour du ALS-promotiematerialen voor de aankleding en denk na over een lekker hapje en drankje. Wellicht wil de plaatselijke horeca ook daarin sponsoren. 

7. Veel plezier! 

Leer van de beste ALS-fondsenwervers

Guido Mols over zijn streefbedrag van €5.000,- bij Toer voor ALS:

“Alleen door geld kan er onderzoek gedaan worden naar ALS. En alleen door onderzoek komt er hopelijk ooit een oplossing voor deze rotziekte.” Zijn advies om jouw fondsenwerving een boost te geven: “Vertel letterlijk íedereen die je tegenkomt wat je aan het doen bent en waarom je dit doet. Je zult zien hoeveel mensen geïnteresseerd zijn en je willen steunen.

Anouk over haar deelname aan Toer voor ALS: 

Anouk rende tijdens Toer voor ALS een marathon, verspreid over vier weken. Ze heeft haar kilometers door ruim 160 mensen laten sponsoren en heeft haar streefbedrag van 3 duizend euro verdubbeld. Haar advies aan andere deelnemers: “Maak je verhaal persoonlijk. Deel je verhaal, deel je pijn. Dan krijgen we wat meer begrip en zijn meer mensen bekend met deze vreselijke ziekte. Door je zo open te stellen krijg je ook prachtige reacties terug en veel donaties.”

Benader bedrijven om je te sponsoren:

Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Vraag het bedrijf waarvoor je werkt jou te steunen door op sociale media jouw deelname onder de aandacht te brengen. Plaats onderaan jouw e-mail een campagnebanner met een link naar jouw actiepagina. Bedank jouw sponsoren op LinkedIn en schrijf erover op Intranet en in de interne nieuwsbrief. 

Betrek je donateurs bij de eindsprint!

De ervaring leert dat er in de laatste week van je actie het meeste gedoneerd wordt. Zet je eindsprint dan ook goed in en vraag je donateurs om hulp. Want die zullen ook graag willen dat jij je streefbedrag haalt. Ook de dag van de beklimming is een mooi moment om te gaan voor jouw recordopbrengst in de strijd tegen ALS!